Wednesday, March 5, 2008

Despre venituri si impozite la englezi...

Pentru ca azi sunt foarte nervoasa, am hotarat sa va impartasesc si voua cum sta treaba cu castigurile la anglezi (sau mai bine zis cu lipsa unui castig).
Pai sa va zic in primul rand cazul meu ca e mai usor de urmarit pe un examplu concret..
- initial am lucrat la University of Manchester - teaching assistant - dar un numar limitat de ore pe semestru (mai exact, 30 de ore). Salariul bunicel, avand in vedere ca aici salariu minim este de 5,25 pe ora, eu luand 13,06 pe ora. Toate bune si frumoase in privinta salariului, too bad ca au fost prea putine ore, in medie cam 6 ore pe luna.. Ce am uitat sa specific este ca acest 13,06 este GROSS salary - adica taxabil in functie de tax-code-ul care se aloca (doar de catre HM Revenue - care e un fel de institutie asemanatoare cu Impozite si Taxe in Romania). Bon - problemele incep de la acest TAX CODE: fiecarei persoane i se aloca un tax code in functie de circumstante - astfel poti constata ca esti pe acelasi job si faci exact aceeasi munca pe care o face colegul tau, aveti salariile identice dar NETUL - adica ce intra in buzunar, difera - de ce? TAX CODE.
Cat am lucrat la Uni tax code-ul care mi-a fost alocat a fost unul provizoriu intrucat nu aveam National Inssurance Number (asta e obligatorie cand ai un contract permanent sau pe perioada determinata cu un employer) - asadar am fost taxata la 10% din venit.
Partea interesanta abia acum urmeaza: 10% astia se aplica doar dupa ce ai castigat 5430 lire, adica ei te lasa cumva sa te asezi pe picioare inainte sa te taxeze.. apoi, dupa 5430 - 10%.
- urmatorul meu job a fost la City College Manchester - unde am un contract cum amintesc mai sus, deci implicit am aplicat pt National Insurance Number astfel incat sa obtin un tax code REAL. Problema apare atunci cand ai mai avut un job in anul fiscal respectiv (cazul meu) intrucat te trec DIN NOU pe un tax code temporar - de data aceasta taxat cu 20% - asta pt a se asigura ca nu ramai cu prea mult banet in mana de pe urma a 2 sau mai multe joburi.. Drept urmare m-au trecut si pe mine pe BR code unde ma taxau cu 20% din venit.. Eu venind din Romania unde plateam impozit 0% si mai si fiind post-grad student full-time am fost foarte contrariata - mai ales pt ca mi s-a tot spus ca studentii NU platesc tax code. Da' de unde - cica nu se aplica decat la primii 5430 lire mentionati mai sus - tot ce trece peste trebuie taxat 20% conform acestui al doilea cod temporar. Surprize-surprize - cat esti pe cod BR totusi taxarea se face 20%, toate trebuie regularizate prin HM Revenues office deci am fost taxata 20% din suma - spunandu-mi-se insa ca atunci cand se va face suma veniturilor la HM Revenue, ei au sa imi aloce codul de taxare corect si o sa imi returneze si tot impozitul acesta exagerat de mare pe care il plateam deja nejustificat.
Surprizele inca s-au tinut lant, pt ca am primit in sfarsit codul final de la HM Revenue - 543L - care ce inseamna? Pai inseamna asa:
- primii 5430 lire netaxabili
- tot ce ajunge pana in 34000 pe an taxabil cu 20%
- tot ce trece peste 34000 taxabil cu 40%
Mentionez ca asta e doar impozitul pe venit.
Pe langa asta mai urmeaza:
1) NI contributions (care nush exact ce inseamna, poate fondul de somaj) = 7% din venitul brut
2) Pension scheme = 7-10% din venitul brut (partea buna este ca se plateste optional - adica daca tu crezi ca la batranete te descurci din ce ai salvat de-a lungul vietii poti sa nu il platesti)
Concluzie 1: la un tax code 543 (cel mai comun aici)- salariu de pana in 34,000 pe an ->salariul net este de fapt intre 61% si 71% din salariul brut.
Concluzie 2: la un tax cde 543 - salariu de peste 34,000 pe an -> salariul net este intre 43% si 53% din salariul brut.
OUTRAGEOUS!! In tara asta orice ai face nu ai cum sa castigi bine.. Impozitul este revoltator.
Lucrez 21 de ore pe saptamana, castig 1100 de lire brut/luna, din care 400 ii platesc la stat! Adica venitul meu real este de 700 de lire............ In lei: 35.000.000 (sau 3500 RON) . Pentru un well-paid job cum mi se tot spune.... adica sunt vazuta un fel de norocoasa ca iau banii astia...
Ma intreb cat as fi castigat daca as fi lucrat full-time si as fi castigat 60.000 lire pe an...
Pai un mic calcul ar spune asa:
- impozit pe venit: 40%*60.000 lire = 24.000 (!!!!!!!)
- NI contributions: 7% * 60000 = 4200
- salariu net: 31.800 lire - ceea ce inseamna cam 2650 de lire pe luna - adica in lei: 120 milioane.
Si cu o precizare - nu cred ca stiu pe Nimeni inca in UK care sa castige 60.000 de lire pe an. Nici macar profesori universitari. Adica trebuie sa fii un savant sau un geniu sa castigi banii astia, ca apoi sa dai aproape jumatate din ei la stat! Cine castiga 40.000 e fericit... (apropos, la 40.000 lire, netul pe luna e cam 1700 lire). Dar sa punem la socoteala ca la 40,000 de lire ajungi dupa tz ani de munca, dupa 17 scoli facute si nush cate titluri pe deasupra. deci nu e chiar straight forward.. Si sa nu mai amintesc costurile din tara asta: chiria, benzina, mancarea, toate sunt scumpe.

Unde vreau sa ajung de fapt: a lucra in strainatate nu este tocmai o fericire! Cel putin nu in domeniul IT.
MORALA: Nu tot ce zboara se mananca.
Cine are urechi de auzit sa auda, si cine nu crede poate veni sa vada pe viu... dar il sfatuiesc sa se gandeasca de 2 ori inainte de a face pasul acesta ;)

4 comments:

Andrei said...

Venitul intr-adevar nu mai este un criteriu pentru emigrare in IT. In romania se poate castiga foarte bine.

Marea diferenta consta inca in stilul de viata. In vest multe lucruri merg de la sine fara sa te lovesti de ele in fiecare zi.

Iar in Germania pe unde am stat noi spre exemplu este mai ieftin decat in romania, in mod clar. Am auzit ins aca in UK este mult ami scump.

In UK conteaza daca ai familie? In Germania scad impozitele pe venit semnificativ daca esti casatorit (poate scadea de la 40% la 25% - nu sunt sigur de cifre)

Veronica said...

Andrei - ai mare dreptate - multumesc pentru precizare. Intr-adevar, posting-ul se adreseaza celor care cred ca aici umbla cainii cu salarii in coada ;)
Nu stiu exact cum e treaba cu familia - s-ar putea sa existe vreun allowance ceva dar nu sunt sigura. Uite o sa ma interesez si o sa iti spun si tie.

paula said...

Vero, cifrele sunt OK, insa calculele nu cred ca sunt bune. In primul rand, eu inteleg ca cei 5,430£ sunt tax allowance indiferent de cat este brutul, adica suma asta nu se impoziteaza. In al doilea rand, un anumit procent de impozit se aplica nu la toata suma, ci doar la ce depaseste limita. Adica, eu inteleg ca in cazul unui brut de 60,000£, impozitul nu este 40% din tot, ci initial scazi tax allowance-ul, apoi aplici procentul diferentiat: 20% pentru 34,000-5430, apoi 40% pentru 60,000-34,000....Poti sa mai verifici?

Veronica said...

Paula, am facut precizarea ca sub anumite coduri de impozitare exista tax allowance-ul si ca impozitul se aplica doar peste suma respectiva.
Nu stiu cum e peste tot, dar ce pot sa spun eu sunt urmatoarele pentru cazul meu:
- am allowance 5430 conform codului.
- platesc totusi impozit lunar - deci nu am primii 5430 tax free. de ce? pentru ca se considera ca intr-un an, ar trebui sa platesc lunar sa zicem impozit 500, dar pentru ca am allowance mi-l scade la 400 (cifrele nu sunt exacte, sunt doar un exemplu). Probabil ca dupa 1 an se fac regularizarile.
In privinta celei de-a doua cote de impozitare de care pomenesti - cred ca se procedeaza la fel ca si in cazul de mai sus - se face o distributie lunara a procentului de impozit. Sunt cam neclara, si imi cer scuze - dar daca vrei, ma poti contacta direct si iti explic exact.