Saturday, August 2, 2008

Despre case - o comparatie RO-UK din nou

Ma aflu din nou in pozitia ingrata de a-mi cauta casa... contractul la apartamentul meu frumos de pe Grafton Street o sa expire in curand.. adio etajul 12, adio cele mai frumoase apusuri vazute vreodata, adio livingul meu cu un perete din sticla, adio swinging atunci cand bate vantul cu putere. Se mai incheie inca o perioada din viata mea, mai pararesc o casa care ascunde atatea amintiri intre peretii ei. Time to move on, again. Asa ca am demarat procesul de cautare a unei noi locuinte.
In primul rand vreau sa precizez ca datorita conditiilor perfecte din casa unde stau acum, standardele mele au crescut si parca nu imi mai convine sa aterizez chiar in orice loc. Asa ca sunt destul de mofturoasa si fac destule comparatii - pret/calitate. Am vazut cateva case dragute, am vazut si unele care fac exact atat cat costa, dar am vazut din nou si bombe unde nu m-as muta sub nici o forma. Cu ocazia asta, vreau sa fac cateva precizari legate de preturile chiriei si de casele care se gasesc spre inchiriat aici:
- chiria variaza intre 50 lire pe saptamana si 150 sau mai bine. Evident, factorii cei mai importanti ii prezinta zona (locatia), conditiile din casa, mobilierul, etc. Cele mai sumpe locuinte sunt cele din City Center sau cele care se afla in apropierea Universitatii, dat fiind ca Manchesterul este un oras universitar unde vin si de unde pleaca zeci de mii de studenti pe an.
- in general este nevoie de referinte de la fostul proprietar atunci cand se incheie in contract (cunosc doar un singur loc unde stiu ca se sta fara contract, in rest se face contract de inchiriere - acesta ofera protectie atat proprietarului cat si chiriasului)
- un contract este cel mai adesea pe minim 6 luni, pentru ca in general se plateste o taxa destul de mare agentiilor pt advertising.
- se poate inchiria o camera intr-o casa in regim de sharing (de obicei se imparte baia, bucataria si living room-ul) - costul e in general mai scazut, studio (un fel de garsoniere) sau flats cu 1-2 dormitoare. Aici prin sintagma 1-bedrooms este desemnat de fapt un apt cu 2 camere, care include un living room si un dormitor. Most common, pretul unui astfel de apt, daca nu e in city center, pentru ca acolo e cu totul alta poveste cu preturile, este undeva intre 400 si 500 de lire. Zic most common, pentru ca daca e super utilat si amenajat si pe deasupra si intr-o locatie buna, poate ajunge la 700-800 sau chiar mai mult. Suprafata acestor apartamente este mare. Pentru ca poti nimeri de fapt sa ai intreg etajul unei case - exceptie din ce am vazut pana acum fac baiel, care cel mai adesea sunt mici si inghesuite. In rest, un living room este mai mult decat decent.
Mi-au placut cel mai mult apartamentele cu 2 dormitoare. Cele pe care le-am vazut aveau forme ciudate, nu clasicul dreptunghi.. A inchiria o astfel de locuinta este varianta ideala, in conditiile in care in general, chiar si intr-o zona buna, pretul este cam 550-650 euro. Pentru 2 persoane care fac share de cheltuieli, inseamna in jur de 300 de lire pe luna. In euro, probabil cam 450. Comparabil cu Bucuresti, Romania? Cam asa, nu? Nu mai stiu care sunt preturile chiriilor in tara, dar putin inainte sa plec, tin minte ca pretul unei garsoniere ajunsese 300 euro. O garsoniera amarata si mobilata cu mobila de pe vremea lui pazvanti :(
Din intamplare, mai devreme am ajuns pe un site romanesc si ma uitam la vanzarea apartamentelor cu 3 camere. Well, recunosc ca am avut un soc... Un apt cu 3 camere intr-un bloc vechi sare de 150,000 euro?? Am vazut apartament in Stefan cel Mare evaluat la 330,000 euro!! mi se pare revoltator! Sincer. Asta in conditiile in care aici stiu in mod cert ca o casa cu etaj se poate cumpara la 110,000-170,000 lire. sa zicem o medie de 150,000, adica 220,000 euro pentru o casa extraordinara, spatioasa, ingrijita, cu gradina sau terasa.. pe o strada cu multi copaci.. Dupa cum ziceam in the City Center lucrurile stau putin altfel, dar chiar si acolo, parerea mea este ca fiecare apartament isi merita investitia. Dati un ochi aici. well............. incep din nou sa imi pun intrebari: daca Romania este o tara atat de saraca, de unde scot oamenii bani pentru un apartament cu 3 camere? Nici macar pretentii de casa...............
Si pentru ca nu ma pot abtine sa nu compar si salariile (si ma dau pe mine drept exemplu, pentru ca stiu cam in ce intervale se invart salariile si aici si acasa), daca aici as putea sa castig un minim de 30,000 lire pe an si sa imi platesc casa in... 5 ani.. in Romania, unde sa zicem ca as castiga 15,000 de euro pe an, in cati ani imi platesc un amarat de apartament intr-un blc gri din Bucuresti? 20?? Asta in conditiile in care presupunem ca intregul venit se duce exclusiv pe plata casei. Si ma intreb din nou: cu ce e mai speciala Romania sa aiba niste preturi atat de exagerate ?
Mai in gluma mai in serios, atasez cateva poze cu unul din preferatele mele, insotit de urmatoarea descriere: "This eighth floor three bedroom duplex has stunning views of Manchester city centre and beyond. There is a private roof terrace, secure parking for two cars and the development has a 24hour concierge" si care costa nici mai mult nici mai putin de.. 1,000,000 lire :)







No comments: