Wednesday, April 16, 2008

Cu Bus-ul in UK

Azi am mers la scoala cu autobuzul si spre marea mea uimire, soferul nu mi-a luat nici un ban. E prima data de cand sunt aici cand circul cu autobuzul gratis. Ba nu - am mai mers o singura data, dar nu pentru ca atunci nu ar fi vrut soferul sa nu ma taxeze, ci pentru ca nu avea rest sa imi dea inapoi. Pentru cine nu e familiar cu autobuzele din UK, lucrurile stau cam asa:
- nu ai cum sa circuli gratis cu autobuzul. Pentru ca aici, biletul se cumpara de la sofer! Nimeni nu poate urca fara sa treaca pe la sofer. Nu platesti, nu urci. Culmea e ca trebuie sa ai si the right change - adica am vazut destui oameni care nu aveau pretul fix al biletului si soferul nu i-a luat pentru ca nu avea sa le dea rest. Culmea e ca oamenii stiu asta si coboara frumos si ordonat din autobuz, fara scandal, fara sa injure soferul, fara sa faca fite sau sa ameninte. Stiu regula si o respecta.
- in general bus-urile sunt cu etaj, pentru a putea intra cat mai multi oameni si pentru a nu polua cu 2 autobuze. In bus, tinerii merg in general upstairs pentru ca acolo se intampla cele mai multe boacane: se fumeaza, se bea, se canta, se topaie - da, da, ati citit bine, lumea de sus se petrece in toata puterea cuvantului (bine, asta se intampla de obicei seara si noaptea).
- in statie trebuie sa faci cu mana autobuzului in care vrei sa te urci, altfel ai sa fii surprins cum trece ca si cum nu are statie acolo. Nu opreste decat la request :) La fel se intampla si cand vrei sa cobori: apesi pe un buton care scoate un Ding - si soferul stie ca trebuie sa opreasca in statia urmatoare. Altfel La Revedere - te trezesti ca o sa cobori acolo unde a apasat altcineva butonul (sau in vreo statie unde a facut careva cu mana), ca bus-ul nu opreste altfel.
- biletul de bus e in general destul de scump. Exista bilete pe 1 zi intreaga (care costa 3 lire pe o singura companie de bus si 4.30 lire pe orice bus), exista bilete saptamanale (pe o anumita companie - like Magic Bus sau Finglands sau Stage Coach - preturile difera intre 7 si 10 lire). Partea proasta cu abonamentul pe o saptamana pe o singura companie este urmatoarea: pe aceeasi linie de bus, say for example 41, care este bus-ul cu care merg eu la servici - circula si Finglands si Stage Coach. Daca imi fac abonament la Finglands, pot constata cu stupoare ca in ziua respectiva 70% din bus-urile 41 sunt de fapt Stage Coach - si atunci abonamentul meu e degeaba. Tre sa platesc bilet normal pt Stage Coach (care nu e ieftin deloc - pana la mine la office, one way, 1.70 pounds)
- busul e cam ca in Romania - aglomerat in general in orele de varf, dar lumea e mult mai civilizata (cel putin jos!). Culmea e ca se respecta mereu orarul afisat in statii: adica daca scrie ca la 4:30 e bus, cu o diferenta de +/- 5 minute, busul e in statie! Eu nu am reusit niciodata sa inteleg cum e posibil lucrul acesta - pentru ca in general se pierde destul de mult timp la cumpararea biletelor de la sofer... apoi fiindca exista o singura iesire (da, tot pe la sofer) se mai pierde timp in statii si cu coborarea (si unlike Romania, nimeni nu urca pana nu au coborat toti care trebuiau sa coboare in statia respectiva).

Mda, sa revin: sunt happy - azi am circulat pentru prima data gratis in Anglia :)

1 comment:

eliza said...

Veronica mai esti in Anglia? Eu sunt in wilmslow, putem lua legatura?